





Nové
Nové
Nové






















|
Účinky a přínos
orientálního tance pro ženy
V současné době
teprve začínáme poznávat a chápat význam orientálního břišního tance pro
moderní ženu. Tato forma umění není doposud příliš známa a někdy bývá
chybně chápána a mylně vykládána zejména díky nedostatku informací.
Tato taneční
technika je velmi příznivá pro ženu, neboť nejvhodnějším způsobem působí
na tvarování a zpevňování těla. Je založena na uvědomění si vlastního
těla a izolaci specifických svalových skupin. Pokud je prováděna
pravidelně, pozvolna přinese svalovou pružnost a pevnost, půvab, grácii
a probudí ve Vás ženskost.
Pro každodenní
život znamená ovládnutí této techniky i způsob vyjádření emocí a možnost
intenzivního prožitku právě prostřednictvím hudby.
Většina tanečních
prvků je prováděna v oblasti bříška, boků a zadečku, které se natřásají
a kmitají v harmonii se zbytkem těla a vyvolává u diváka dojem, že hudba
a tanečnice jsou jedno. Rytmus je pro arabskou hudbu velice důležitý.
Pohyb stimulovaný tanečními pohyby vede ke zlepšení krevního oběhu a
podporuje stejnoměrnému okysličování. Charakteristické pro břišní tanec
je, že pomáhá zmírňovat příznaky PMS a uvolňuje oblast pánve. Páteř je
další oblastí, která bývá často vystavena napětí a tlaku. Při tanci se
protahuje zádové svalstvo, čímž se zvyšuje pružnost a ulevuje se
bolestem zad způsobeným špatným držením těla a nedostatkem fyzického
cvičení. Při tanci jsou také namáhány svaly na nohou, takže po čase jsou
výsledkem pěkně tvarované pevné nohy. Tanec nabízí zlepšení fyzické
kondice senzitivní a individuální cestou, rozvíjí ji v souladu s
možnostmi každého jedince.
Kromě přínosu po
fyzické stránce, může být tanec i potěšením a radostí ze zdravého
pohybu. Proč tedy neodbourat každodenní stres tancováním – a to třeba i
milované bytosti. Orientální břišní tanec je něco pro všechny ženy, pro
dobrý pocit, zlepšení kondice, sebevědomí a osobní uspokojení…
Nejstarší tanec
Tanec, který je v
Evropě a v USA znám pod názvem břišní tanec, má mnoho dalších názvů.
Ve francouzštině se jmenuje
"dance du ventre" nebo-li tanec žaludku. Francouzi byli
první běloši, kteří břišní tanec objevili. V Řecku je tento tanec znám
jako "cifte telli" (tak se také jmenuje jeden turecký rytmus). V Turecku
se nazývá "rakkase" a v Egyptě je znám pod jménem "raks šarki".Obyvatelé
Blízkého Východu ho nazývají "orientální tanec", aby jej odlišili od
venkovských tanců (baladi).
Tento
tanec se dlouhá staletí vyvíjel v různých oblastech různě a i dnes se
neustále vyvíjí. Když se poprvé objevil na světové výstavě v Chicagu na
počátku 20. století, Američané ho nazvali podle jeho francouzského jména
"břišní tanec". V literatuře se ale používají oba názvy, jak orientální,
tak břišní tanec.
Jako
neustálená forma určitého typu improvizovaného tance je ale břišní tanec
ve všech kulturách pojímán odděleně od mnohých forem jiných lidových
tanců, které se vyvíjely v týchž oblastech. Nezávisle na hranicích a
kulturách je břišní tanec samostatnou kapitolou. Existuje několik
hlavních aspektů, které jej právě od těch ostatních tanců odlišují.
Břišní
tanec má tradiční vazby jak na náboženské, tak erotické prvky. A to
právě způsobilo, že je někde oslavován, jinde haněn a jinde zase
milován. Je velmi pravděpodobné, že jeho počátky tkví v kultech
plodnosti starověkých kultur. Lidé odjakživa přisuzovali svým bohům
lidské slabosti a naopak bohové se pyšnili těmi nejlepšími z lidských
kvalit. Kulty plodnosti jsou známy ve všech starobylých civilizacích.
Matka Bohyně byla pod různými jmény známá jako Militta, Isis, Aštoret,
Ištar, Afrodíté, Venuše, Párvatí atd. Hlavní funkcí těchto bohyň byla
plodnost, nejen v omezeném lidském slova smyslu, ale i na planetární
úrovni. Zajišťovaly cykličnost ročních sezón a dostatečnou úrodu
obilovin. Byly zodpovědné i za zachování lidské rasy, prosperitu měst a
vesnic. Žádná z nich samozřejmě nežila v celibátu a v celibátu
samozřejmě nežily ani kněžky těchto kultů. Protože rozmnožovací funkce
bohyň byla ve zmenšené formě představována ženskými pohlavními orgány,
bylo asi přirozené uctívat bohyně službou dívek a panen.
Tak asi
začala praxe chrámových prostitutek, které byly v tehdejší době velmi
uctívány. Důkazy nalézáme v dílech Sokrata, Apollodora, Arnobia, Justina
a Eusebia a posvátná prostituce byla známa na Blízkém Východě, v západní
Asii, v Řecku, v Egyptě, na Kypru a v severní Africe. Dívky byly do
chrámu posílány jako důsledek jisté zbožné přísahy. Někdy sloužily jak
bohyni, tak úmyslu vydělat si prostředky na svatbu. Integrální součástí
jejich povinností byl také posvátný tanec, speciálně ten typ tance,
který oslavuje břicho, zdroj plodnosti bohyně.
Ještě v
dnešním Egyptě panuje zvyk najímat si břišní tanečnici na svatbu.
Ženich a nevěsta se pak vyfotí s rukama na břiše tanečnice. Jedna
marocká tanečnice a učitelka tance udává, že byla najata
saudsko-arabskou ženou, aby vystoupila v rámci berberského kmenového
porodního rituálu. Při tomto rituálu se všechny ženy shromáždily ve
velkém stanu, zatímco muži čekali venku. Uprostřed byla vyhloubena jáma,
do které si rodička sedla. Všechny ostatní ženy rodičku v kruzích
obklopily a tančily tanec, při kterém neustále opakovaly břišní pohyby,
dokud žena neporodila.
Tatáž
saudsko-arabská žena se ovšem velmi divila, když od tanečnice zjistila,
že tytéž pohyby jsou dnes vyučovány v rámci kursů břišního tance. Tento
tanec byl totiž berberskými ženami považován za posvátný a tedy zakázaný
mužům. Břišní tanec se tradičně tančí bosky. Stejně se samozřejmě tančí
i jiné tance, ale většinou jim pak schází některé další aspekty, které
budeme probírat později. V současnosti některé slavné egyptské tanečnice
tančí na vysokých podpatcích, ale to je jen jistý způsob, jak ukázat
velmi chudému publiku, že si mohou dovolit drahé oblečení a obutí. Nemá
to žádný vliv na tradiční důvod, proč jsou tanečnice bosé. Bosá noha
pomáhá tanečnici pomáhá propojit se s Matkou Zemí.
Břišní tanec vznikl v rámci tradice východních druhů hudby. Ačkoli
moderní břišní tanečnice využívají hudbu se spoustou západních vlivů,
rytmické prvky hudby Blízkého Východu vytvořily hudební formu, která je
značně odlišná od toho, co se vyvíjelo na západě. Hudebník Izhaq ibn
Ibrahim (767 – 850) řekl: "Pokud někdo udělá nějakou chybu, je pořád náš
přítel, pokud prodlouží nebo zkrátí melodii, je pořád náš přítel, pokud
ale i nevědomky splete rytmus, už nikdy nemůže být naším přítelem."
Někteří muzikologové vysvětlují tuto rozdílnost v totální absenci
harmonie ve východní hudbě. Západní hudba používá přirozený smysl pro
rovnováhu mezi napětím a uvolněním pomocí pravidelného rytmu a melodií,
které se vyvíjejí v akordy. Naproti tomu východní hudba je založena
převážně na rytmu, který vede melodii, jenž se vyvíjí do různých vzorů.
Většinou např. začíná nerytmickými úvody, často mění tempo atd. zatímco
západní rytmus se skládá nebo dělí, takže čtyřčvrťový rytmus je prostě
dvakrát tak dlouhý jako dvoučtvrťový. Východní rytmy jsou složeny z
malých vzorů a nedají se pravidelně dělit. Např. sedmidobý rytmus je
složen z trojdobého a dvou dvojdobých, desetidobý rytmus je složen z
čtyřdobého a dvou trojdobých. Tanečnice často užívají nějaký typ
rytmického nástroje, buď aby pomohly hudebníkům, nebo aby se samy
doprovázely při tanci. Ruční činýlky se vyskytovaly už v Thébách 200 let
př. Kr. Někdy byly sestaveny na určitých typech držadel, jindy, jako
např. sestava nalezená v Pompejích (50 po Kr.), jsou činelky svázány
provázkem nebo řetízkem.
Španělští cikáni, kteří jsou podle mínění mnohých odborníků odpovědni za
rozšíření východních typů tanců původně žádné kastaněty nepoužívali.
Tanečnice musela používat pro podporu rytmu tance své vlastní tělo,
např. tleskáním rukama (palmadas), luskání prstů (pitos), mlaskání
jazykem. Tanec ještě dále zdobily různými výkřiky (gritos) a výraznými
posunky, které naznačovaly kouzlo okamžiku (duende). Později ale i
cikánské tanečnice začaly používat kastaněty. V současné době jsou
prstové činelky navlékány na prostředník a palec. Břišní tanec je určen
pro ženské tělo s důrazem na pohyb břicha, boků a pánve. Vyznačuje se
stabilitou a spojením se zemí, hladkými plavnými a procítěnými pohyby
horní části těla, navíc s prvky třesení a vrtění. Východní tance jsou
někdy označovány jako tance svalů, na rozdíl od evropských tanců kroků.
V rámci tradičního břišního tance se tak koleno nikdy nedostane výš než
na úroveň boků. Jsou známy i varianty v rámci sezení na podlaze.
Římský spisovatel Martial (1. stol.) zmiňuje taneční představení s
charakteristickými prvky břišního tance. Zmiňuje, že tanečnice z Cadizu
byla tak okouzlující, že muž, který ji původně koupil jako otrokyni, ji
pojal za manželku. I Vergilius se v jednou popise hospodské tanečnice
zmiňuje o velmi výrazném tanci s párem kovových kastanět, který nemohl
být ničím jiným, než břišním tancem.
Pokud
sledujeme dále tuto myšlenku zpět do minulosti, je snadné si představit,
že tyto pocitové tance vznikly v rámci řeckých mystérií, při kterých
tanečnice také hrály na různé prstové činelky. Jiná cesta tohoto typu
tance do Evropy může pocházet z Indie, odkud cestovali cikáni přes
Persii do Evropy. Někdy se používaly i další propriety, např. hadi,
meče, závoje a svíčky, které měly magickou ochrannou funkci, a které lze
dodnes nalézt v některých lidových tancích.
Diváci platili tanečnicím přímo tak, že házeli mince nebo peníze na
podlahu nebo je zastrkávali za oděv tanečnice. Tento způsob není spojen
s žádným jiným tancem. Ve starém Řecku někdy ženy z velmi chudých rodin
opásaly své boky a tančily na tržištích. Diváci po nich házeli malými
zlatými mincemi, které si pak tanečnice našívala na boční pás jako
dekoraci, protože to také bylo nejbezpečnější místo. Tento typ bokového
pásu, pošitého mincemi, dodnes tanečnice používají. Za čtvrté dynastie v
Egyptě (2500 př. Kr.) byly tanečnice odměňovány zlatými náhrdelníky.
Ještě v 19 . století byly někde tanečnice nuceny zvrátit tělo dozadu
tak, aby jim diváci mohli peníze umístit na obličej. Ačkoli se břišní
tanec vyvinul z lidového tance, stal se tancem profesionálním, který
mohli provozovat jen trénované sólistky. Vyvinul se ve velmi komplexní
typ, vyžadující značné tréninkové úsilí, buď jako sólový tanec, se
značným procentem improvizace, nebo jako skupinový tanec dvou až tří
tanečnic s připravenou choreografií. Tak se původně z náboženské sféry
přes tanec jako podívanou vyvinul až k tanci pro zábavu. Zároveň se ale
různé formy tohoto tance dodnes užívají jako tanec s léčebnými a
náboženskými motivy.
Starý
Egypt
Pro
dávné Egypťany byl tanec základní součástí jejich kultury. Hudbě a tanci
se věnovali lidé ze všech vrstev. Dělníci pracovali v rytmu a zvuku
písní a bubnů, pouliční tanečnice bavily kolemjdoucí. Lidé si najímali
různé taneční skupiny k vystoupením na různých slavnostech, banketech,
hostinách a dokonce i v chrámech. Pro hudbu a tanec byly školeny některé
ženy z harémů. Žádná ze vznešených Egypťanek by se ale neodvážila
tancovat někde na veřejnosti. Pro tyto účely existovaly otrokyně.
Podobné to bylo i ostatních zemích středního a předního Východu – čím
byla žena vznešenější, čím vyšší postavení zaujímala, tím méně tančila.
Tancovala pak jen při příležitosti zasnoubení dcery nebo syna, aby tak
dala najevo oficiální souhlas. Egypt je přitom považován odborníky za
zemi původu břišního tance.
Tance
se v Egyptu rozdělovaly na šest základních druhů: náboženské,
nenáboženské festivalové tance, tance pro bankety, harémové, soubojové a
pouliční tance.
O
pouličních tancích existují jen okrajové zmínky. Přesto se zachovala
zajímavá legenda z období 5. dynastie o tom, jak se bůh Ra stal otcem
trojčat. Matkou byla Ruditdidit, žena kněze Rausira. Ten netušil, že
otcem trojčat byl jeho bůh Ra. Když Ruditdidit slehla, Ra jí poslal na
pomoc čtyři bohyně a jednoho boha. Aby zůstaly nepoznány, bohyně se
proměnily v pouliční tanečnice a nabídly se rodině, že zmírní bolesti
rodičky.
To
nastoluje zajímavou otázku. Opravdu občas pouliční tanečnice posloužily
i jako porodní báby? To by byl, vzhledem k původu břišního tance, docela
přirozený vývoj. Tyto tanečnice se pak často objevovaly, nezvány, na
ulicích a tržištích a pravidelně tančily pro zájemce.
Nahota byla běžnou součástí egyptské společnosti. Ženy nosily krátké
sukně a často tančily nahoře bez, nebo, kromě šperků a bederního pásu,
celé nahé. Jedinou jejich ozdobou bylo tetování nebo malba henou.
Tradiční svatba v Turecku dodnes sestává i z obřadu zdobení nevěsty
henou.
Ženy
z harému se nazývaly
"obdivované" a jejich funkcí bylo potěšit svého pána.
Stejně jako některé vznešené ženy procházely výukou hudby a tance. Učily
se hrát na lyru, loutnu, harfu a především na rytmický náboženský
nástroj sistrum. Tanečnice na banketech a v harémech byly zcela jistě
vzdělanější a sofistikovanější, než tanečnice pouliční. Tančily jak
sólové tance, tak tance ve dvojicích, trojicích a ve skupinách. Jinak
řečeno, vytvářely choreografii, nebyla to jen improvizace. Měly svůj
systém označení jednotlivých kroků a pohybů. Gesta a pozice měly názvy
jako "telátko", nebo "správné nalodění na člun", "chůze podél zvířete",
"dokonalé uchopení krásy" atd.
Naštěstí pro choreografy a moderní badatele byly akrobatické a párové
tance starého Egypta popsány mladým mužem ze Syrakůs, který navštívil
Memfis na konce 4. století a napsal o tom ve svém dopise:
"Pak
jsem spatřil skupinu hudebníků, kteří přicházeli s nejrůznějšími
nástroji ve svých rukou, rozeznal jsem harfu, kytaru, lyru, píšťaly,
tamburínu a činely. Byli jsme zaplaveni písněmi, které byly odměněny
publikem hlasitým potleskem. Pak se uprostřed místnosti objevil tanečník
se svou partnerkou a dřevěnými klapačkami v rukou. Začali tančit a
rytmicky se klapačkami doprovázet. Tančili každý zvlášť ale i v páru,
vždy velmi synchronizovaně. Tanečnice běhala za partnerem a vyjadřovala
touhu, a potom se točila, kroužila kolem něho a unikala jeho snahám ji
zachytit."
Podobné klapačky, dnes bychom je nazvali kastaněty, se dochovaly a jsou
např. v berlínském muzeu. Má se za to, že žádné vyobrazení se
nedochovalo proto, protože kastaněty byly tak malé, aby se vešly do
dlaně, a při tanci tak nebyly vidět.
Ze
studia kreseb z hrobů se podařilo určit jeden ze základních tanečních
kroků – "dolů". Bok jde dolů, zatímco noha se zvedne. Přitom země se
nejprve dotkly palce a teprve potom pata. Tento pohyb je dodnes typickým
krokem egyptského tance.
Tančilo se bosky a pohyby byly přirozené. Používala se celá řada pohybů:
všechny typy poskoků, kroků a piruet. Pohyby rukou byly obvykle měkké,
zklidněné a otevřené, i když se občas vyskytovaly i jiné pozice rukou.
Zjednodušeně řečeno, dávné egyptské tance používaly mnohem širší rozsah
pohybů, než dovoluje tradiční břišní tanec. Jak ale egyptská civilizace
rostla, byla ovlivňovaná i jinými kulturami. Objevily se vlivy Féničanů,
Syřanů, Palestinců, Núbijců, Súdánců, Etiopanů a beduínů. Do Egypta se
dostávaly cizí zvuky a okolo roku 1500 př. Kr. se objevily bajadéry,
elegantní chrámové tanečnice z Indie. Jak popisují dobové texty, tance
přestaly být pochodové a začaly být více elegantní. Měkčí a příjemnější.
Tanečnice se už nepohybovaly a neohýbaly tak prudce a nálada plynoucí z
tance byla více povzbudivá a vášnivá, i když byly pohyby méně
intenzívní.
Následné invaze z Lybie, Sůdánu a Asýrie a Persie samozřejmě Egypt také
ovlivnily. V roce 30 př. Kr se Egypt stal římskou provincií. Římský
spisovatel Martial v 2. pol. 1. stol. napsal, že do Říma přicestovaly
tanečnice z Egypta. Egyptská kultura, jejíž vývoj byl ovlivněn jejími
sousedy, tak zpětně ovlivnila římské impérium.
Asi
nejstarší záznam taneční smlouvy byl nalezen v archívech řeckých papyrů
(z majetku Cornellovy university) pochází z roku 206: "I kastanětové
tanečnici z Artemisie u Filadelfie. Rád bych si tě najal se dvěma jinými
kastanětovými tanečnicemi, abys v mém době šest dní tančila v rámci
festivalu, který začne 26. května (v originále 24. dne měsíce painy).
Obdržíš jako plat 36 drachem, chléb a my ohlídáme všechny zlaté ozdoby a
zlaté náramky, které s sebou přineseš. Poskytneme ti také dva osly,
pokud budeš chtít navštívit město." Tanečnice Isadora je v této smlouvě
označována jako "protalystria", zatímco obvyklý řecký termín pro
tanečnice zněl "orchestria". Je tedy jasné, že Isadora byla specialistka
na kastanětový tanec. Byla otrokyní, takže jí určitě nebylo dovoleno o
podmínkách svých smluv vyjednávat. Jako tanečnice ale měla možnost
přinést s sebou své kolegyně. Co se týče platu, zedník si tehdy vydělal
dvě a půl drachmy za den, zkušená tkadlena sedm drachem za den, takže 36
drachem pro tanečnici byl velmi vysoký plat. Kastaněty už tehdy vypadaly
podobně jako vypadají ty dnešní španělské kastanuely. Byly jen plošší.
Nejkvalitnější pocházely z Řecka a z Fénicie. V Egyptě byly nalezeny
také páry prstových činelků, které jsou identické s podobným párem
nalezeným v Pompejích.
Otomanská říše
Turci
přišli do oblasti střední Anatolie pravděpodobně ze střední Asie. Tam
také žili po celá staletí, než si podmanili i další části Anatolie,
včetně Istanbulu a než začali rozšiřovat svou říši do Evropy, Afriky a
Asie. Anatolský poloostrov je mostem mezi Asií a Evropou, po kterém
procházely všechny slavné směry migrací. Po období více než 2000 let na
tomto území žili představitelé různých civilizací, např. Chetité,
Frygijci, Lydijci, Kapodačané a Byzantinci, abychom zmínili alespoň
některé. Ačkoli neexistuje jeden typický turecký národní tanec, několik
tisíc lidových tanců převzalo prvky ze všech zmíněných kultur. Islámská
prohibice ovlivnila spíše městskou populaci, ale nedotkla se života
rolníků v izolovaných vesnicích.
Odborníci dokazují, že mezi tureckými lidovými tanci a tanci jiných
balkánských zemí (Srbsko, Rumunsko, Bulharsko, Řecko) existuje mnoho
podobností. Některé studie tureckých lidových tanců se pokoušejí
interpretovat smysl některých standardních tanečních pohybů, které jsou
používány břišními tanečnicemi. Např. v rámci tureckého svatebního
obřadu existuje slavnost heny, která zahrnuje také kolektivní kruhový
tanec, jehož účastnice drží na podnosech rozsvícené svíce. Jak malba
henou, tak svíce mají magickou ochrannou funkci. Tyto henové slavnosti
jsou jiné pro ženicha a jiné pro nevěstu. A v různých oblastech se mírně
liší. Podobný druh tanců lze nalézt i v jiných zemích, které byly
vystaveny muslimskému vlivu, např. v Persii, severní Africe a v
Malajsii, kde se podobný tanec nazývá menari hinej. Při některých
svatebních tancích se také jako magická ochrana používá i meč. Mečový
tanec je prováděn před svatebním procesím. Turecké tance se obvykle dělí
do tří kategorií: náboženské, lidové a spektakulární. V rámci
náboženských tanců se uvádí samozřejmě súfijské tance s dlouhou a
uznávanou historií. Tanec byl ale i součástí života obyčejných lidí,
kteří tančili pro své vlastní potěšení. Profesionální tanec byl ale již
velmi rozvinut.
Turecké tance se vyvíjely ve dvou rozdílných kulturních podmínkách.
Istanbul jako hlavní město Otomanské říše a několik jiných větších měst,
co se týče jedné roviny a vesnice na straně druhé. Geografická izolace
vzdálených vesnic pomohla uchovat tisíce lidových tanců, z nichž některé
pocházejí ze středověku, z nomádských dob. Jiný důležitý vliv na rozvoj
tance měl dvůr. I ty nejběžnější události na dvoře mohly ovlivnit celou
populaci: narození nového prince, svatba a ustanovení nového vládce nebo
třeba jen pasování sultánova meče. To vše vyžadovalo uspořádat slavnost.
Takovéto slavnosti a festivaly se pořádaly velmi často a vždy zahrnovaly
hodně podívané, různá cirkusová představení, závody na koních,
ohňostroje, tanec a hudbu. Zachovala se např. jedna miniatura, ukazující
jakýsi tanec hochů na vodě.
V
Istanbulu se tyto festivaly často pořádaly ve stejném hippodromu, kde
byly organizovány všechny ostatní slavnosti, pořádané v tehdejším
byzantském impériu, jako byly různá výročí, náboženské a vlastenecké
svátky atd. Při všech se samozřejmě tančilo. Tančili jak amatéři, tak
profesionální taneční skupiny. O jejich tancích je bohužel známo jen
velice málo. Informace pocházejí až z 16. – 19. stol., protože teprve
tehdy začali tyto tance popisovat návštěvníci z ciziny.
Tanečnice a tanečníci byli na předním Východě velmi uznávanou institucí.
Byli to slavné osobnosti tehdejší doby. Bohužel tehdejší vzdělanci
považovali tanec jen za nevhodný a neřestný sport a slovo, které
tanečníky označovalo, by se dalo přirovnat asi k dnešnímu významu slova
cikán. Většina z nich skutečně byli cikáni. Okolo roku 1600 prý bylo v
Istanbulu kolem 3000 takovýchto tanečníků a tanečnic přibližně v 12
větších společnostech. Většinou to byli cikáni, Arméni nebo Židé,
protože pro Turky se tato degradující profese nehodila. Tanečníci a
tanečnici byli ale publikem obdivováni a básníci opěvovali ve verších
jejich fyzickou krásu a jejich dovednost.
Tanečníci byli většinou mladí chlapci a jejich tanec a vnější vzhled
naznačoval ženskost. Někteří nosili velmi dlouhé vlasy a zdobili se
ornamenty a ozdobnými klobouky. Někdy se dokonce oblékali jako dívky.
Tančili , dokud si uchovali ženský vzhled a nezačali jim růst vousy. V
tehdejší společnosti, kdy se muži nesměli veřejně stýkat se ženami tak
byli tito mladí tanečníci bezpečnou náhradou za tančící ženy a dívky.
Samozřejmě ale tančily i dívky. Byly prý velmi populární a krásné.
Taková taneční skupina se obvykle skládala z dvanácti tanečnic a čtyř
hudebníků, z nichž jeden hrál na housle, druhý na dvojitý buben zvaný
nekkare a zbylí dva hráli na tamburíny. Jejich tanec byl popisován jako
sugestivní, s četnými pohyby břicha, otáčením těla, poklekáním a
prohýbáním dozadu, aby tak odvážní diváci mohli na čelo tanečníka
položit minci.Někdy předváděli i pantomimu fyzické lásky s výrazem
hluboké vášně.
Homosexuální tendence mezi tančícími hochy i mezi skupinami tanečnic,
které někdy tančily i v lázních, byly časté. Tento speciální tanec se
jmenoval zrefa a vyznačoval se speciálním symbolickým pohybovým
slovníkem. Právě tak jako mladí tanečníci představovali tančící ženy, i
tanečnice někdy představovaly muže, zvláště pokud žily dlouho v izolaci
harému. Jiným zajímavým aspektem harémových tanců bylo to, že všichni
hudebníci, kteří sultánovy harémové tanečnice doprovázeli, museli být
slepí. Tanečnice často používaly hedvábný šátek, držíce jeho dva konce v
prstech, a hrály buď stydlivou pannu, nebo flirtující kurtizánu. Někdy
šátek představoval lano, které se dalo omotat kolem hlavy nebo krku,
jindy byl jakýmsi závojem před tváří tanečnice.
První
zmínky o tureckém tanci z roku 1583 uvádějí, že již tehdy mnozí tvrdili,
že tento druh tance pochází ze Španělska. Je to docela pravděpodobné.
Jiný popis tohoto tance z roku 1759 uvádí: "Tanec obsahuje i několik
pozic, které ohrožují mravnost. Některé tanečnice tančí ve španělském
vlivu s kastanětami v rukou. Kapela sestává z fléten a bubnů různých
velikostí,, na které se hraje paličkou a jejich zvuk je pak ještě
upravován kulatou nádobou vespod."
V
Evropě se tomuto druhu tance začal říkat břišní tanec (danse du ventre),
ačkoliv rozsáhlé pohyby svalů břišní krajiny a pánve jsou jen jednou z
mnoha forem tohoto tance.
Největším přínosem turecké kultury je rytmus. Turecký zvuk luskání prsty
byl běžně znám jak na východě, tak mezi cikány. V Turecku se již hodně
dlouho předtím vyráběly kovové činely všech velikostí. Činely se dokonce
někdy používaly jako válečný nástroj. Někdy se prstové činýlky navlékaly
na prsty jedné ruky, jindy každá ruka držela jeden činel. Nejběžnější
slovo zil se i dnes používá v celém světě jako označení činelu
(nejznámější firma vyrábějící i dnes činely pro potřeby bubeníků na
celém světě se jmenuje ZILDJAN – pozn. překl.). Turecké tance navazovaly
na tureckou hudbu, která se vyznačuje velmi komplexními a neobvyklými
lichými rytmy (např. 9/8, 9/4, 10/8, 7/8). Devítiosminový rytmus tance
karslima je dodnes často užíván jako úvodní rytmus vystoupení břišních
tanečnic.
Arabská
hudba v Persii a ve Španělsku
Arabská
hudba dosáhla svého vrcholu za panování Hárúna al Rašída a jeho
následovníků. Žili na dvoře v Damašku a Bagdádu. Pořádali festivaly, na
kterých se ke společnému zpěvu shromáždilo i dva tisíce otroků. I jejich
následovník Al-Amin v této tradici pokračoval. Hudebník Ibn Sadaka
zaznamenal, jak jedné neděle vstoupil do paláce: "Bylo tam dvacet
byzantských otrokyň, oblečených do řeckých tóg, s ozdobami na krku a
palmovými listy v rukou. Kalíf jim poručil zpívat a hrát. Otrokyně
tančily své rodné tance. A tančily tak dokonale, že se kalíf opil a
odměnil je tisíci zlaťáky." Stejně tak i bohatí obyvatelé Bagdádu i
jiných velkých měst v říši si pro podobné účely platili talentové
otrokyně.
Když
roku 711 Arabové vstoupili na španělské území, přinesli s sebou i
islámské zákazy hudby a tance. Hrát a tančit mohli pouze otroci a prostí
lidé, kteří neměli právo svědčit u soudu. Bylo také zakázáno najmout si
dům, ze kterého by se ozývala hudba flétny. Ale stejně jako v jiných
částech říše, hudba se nakonec prosadila a zpívat a hrát se ve svých
domech učily i velmi vysoce postavené ženy.
Profesionální zpěvačky a loutnistky byly např. na dvůr v Cordobě
dováženy z Orientu.
Ve
12. století byli na území Španělska putující básníci a hudebníci, kteří
cestovali od města k městu tak rozšíření a početní, že se pro ně ujal
specielní název ahdab. Označovalo to člověka, který umí dělat vtipy,
hrát a skládat někdy oslavné, jindy potěšující verše. Když v roce 1492
padla Granada do rukou křesťanů, podobná představení pokračovala,
přestože mnozí Maurové, cikáni a židé byli eskortováni do přístavu a
odvezeni ze země.
Cikáni a španělské tance
Historie břišního tance je úzce spojena s osudy cikánů, kteří různými
směry cestovali napříč krajinou. Přišli z Indie a migrovali do celé
Evropy, až dorazili do Andalusie. Snažili si vydělávat peníze, jak jen
to šlo, ať už museli pracovat nebo hráli a zpívali. Přivezli kombinace
složitých indických rytmů s islámskými melodiemi. Dodnes je v hudbě
flamenca slyšet silné arabské vlivy. Tanec flamenco je spojován s
andaluskými cikány, ale pravděpodobně vznikl z mnoha tradičních
charakteristických prvků i španělského tance, a tak je uchoval.
Nejstarší známý záznam migrace cikánů se datuje z roku 1000. Perský
básník Firsdawsi se zmiňuje o dvanácti tisících zpěváků, které jeden
princ na žádost jiného poslal z Indie do Persie, aby tak svým zpěvem
projasnili život těžce pracujícího lidu. Dostali s sebou zrní a návody
na pěstování obilí, aby se tak vždy dokázali uživit. Plán samozřejmě
ztroskotal. Lidé snědli zásoby, ale nikdy nepěstovali další obilí. Princ
je vyhnal a nařídil jim, že se od teď musí živit jen žebráním a
pašováním. Tato příhoda byla v roce 940 potvrzena arabským historikem
Hamzou.
Indický původ cikánů byl potvrzen jak etnology, tak lingvisty. To, že
cikáni sami o sobě tvrdili, že pochází z Egypta, není pravda. Cikáni
dostávali všude tam, kudy procházeli, různá jména. V Balučistánu se jim
říkalo Luriové, v Iráku Luliové, v Persii Karakiové nebo Zangové, v
Sýrii a Turecku Cinganové nebo Činganové a v Řecku Kacivelojové nebo
Cigáni. Lingvisticky je prokázáno, že cikáni se objevili v Persii, v
Turecku a Řecku v období mezi 10. a 15. stoletím. Romština obsahuje ale
také mnoho přejatých řeckých, tureckých a arménských slov.
Kalderašští cikáni, kteří sami sebe považují za jediné skutečné cikány
vyprávějí, že někteří z nich, většinou kováři, následovali tatarská
vojska. Je to velmi pravděpodobné.
Cikáni se v jihovýchodní Evropě usazovali celých 600 let. V byzantské
říši se objevili kolem roku 855, na Krétě v Srbsku v roce 1348, v
Transylvánii a Moldávii v roce 1417, ve Francii roku 1419, v Římě 1422,
v Paříži 1427, v Anglii 1430. Do severního Španělska se dostali roku
1447 jižní cestou přes severní Afriku. Je to vysvětlováno skutečností,
že cikáni se velmi bojí vody a jak poznamenává historik Clement,
vstupují na lodě "s největším odporem". Na území Andalusie našli
přátelské prostředí. Jak osamělá místa, kam by mohli prchat před
zákonem, tak maurské obyvatele, kteří se vyznačovali romantismem a
orientálním mysticismem. Jak cikáni, tak Andalusané projevovali přehnaný
zájem o téma smrti a obě etnika jsou obvykle velmi pyšná na své tradice.
Jejich příslušníci vyznávají vyhraněný individualismus a hlubokou
oddanost rodině. V této atmosféře se zrodilo flamenco. Zahrnovalo hudbu,
tanec a býčí zápasy. Je s podivem, že ačkoli zvláště vůči cikánům bylo
vydáno nesčetně nařízení a vyhlášek, španělskou inkvizicí byli dotčeni
minimálně.
Cikánská kultura se vyznačuje tím, že její příslušníci komukoli
odkudkoli říkají gadžo – cizinec. Ačkoliv si my, gadžové, o nich
myslíme, že to jsou veselí a šťastní lidé, hudba, kterou hrají sami pro
sebe, je převážně tragická, plná lítosti a pomsty. Pro nás zpívají
veselejší písně, protože vědí, že jim dáváme přednost. Jejich soukromý
život je oddělen od života veřejného. Ačkoli mají povětšinou a zcela
zaslouženou reputaci zlodějů, existují i tradiční cikánská povolání,
jako je zpěvák, klempíř, vykladač osudu a koňák. V tom se podobají
některým současným a kastám v severní Indii, v nichž existují tradiční
řemesla kovářů, klempířů, hudebníků a pouličních zpěváků nebo znalců
léčivých bylin – tedy znalostí spojenými s okultními praktikami. Dodnes
jsou nomádské ženy na blízkém Východě zdobeny cikánským tetováním na
rukou a kotnících, protože to je prý ochrání.
Jsou
samozřejmě známy i některé cikánské kmeny, které nevyznávají žádnou
náboženskou víru, které nemají svou vlastní hudbu. Jejich kultura se
však soustřeďuje kolem šamanské víry v duchy, kteří obývají přírodu,
právě tak jako zbytky jiných, středoasijských šamanských kultur. Cikáni
věří, že každého člověka v jeho každodenním životě ovládají určití
démoni a duchové. Např. každý cikánský umělec musí doufat, že přijde
jeho osobní duende – démon, který mu dodá inspiraci a skutečné
mistrovství. Vystoupení pro gadže je pak většinou jen jakási hra, při
které předvádějí, že do nich duch vstoupil, ačkoli tomu tak ve
skutečnosti není. Tak v Andalusii vznikly, na rozdíl od lehčích písní,
canto flamenco, i hlubší písně, cante jondo. Tance se poněkud podobají
klasickým perským tancům s prvky tanců ze střední Asie, zvláště pokud se
týká nevýrazného pohybu paží nebo vycentrování trupu. Zatímco moderní
arabské tance soustřeďují své pohyby do oblasti břicha, přičemž ruce
udržují převážně v oblasti ramen, perské tance a flamenco věnují
pozornost pozici zad a maximálně používají prostor okolo hlavy pro
půvabné a efektní pohyby rukou a dlaní. Cikánské tance nikdy nejsou
provozovány jen pro tance samotné. Vždy to je součást daleko širšího a
významnějšího neverbálního slovníku cikánské komunikace a chování. Je to
srdce jakési základní transformace, transcendentálního stavu, útěku z
reality všednodennosti do vzrušujícího a více uspokojujícího stavu
mysli. To je důležité mít na mysli, protože orientální břišní tanec se
přímo v různých kontextech odvíjí jak od náboženskosti, tak od
erotičnosti. Moderní flamenco si vyvinulo svůj vlastní styl a kulturu,
jejíž kořeny jsou však stejné i pro břišní tanec. Odborníci zmiňují
např. kocek, tanec tureckých cikánů, který je vždy spojován s dosažením
transcendentních stavů. Dodnes v Istanbulu existuje cikánská čtvrť,
známá jako sukule.
Cikánky jsou západní kulturou považovány za necudné, protože se nikdy
nestyděly odhalovat svá prsa při kojení. Přesto i ony vyznávají ve
spojení s dolní částí těla spoustu tabu. Jeho odhalení, ať už veřejně
nebo v soukromí, je považováno za velmi vážný přečin. Tradičním oděvem
cikánek je proto silně zdobená obtočená sukně, vyžadující až čtyři metry
látky. Existují také tabu, co se týče společného manželského použití
stejného mýdla nebo ručníků, stejného nádobí atd. Cikánky již od dob,
kdy tančily v jeskyních ve Španělsku, nosí velkou sukni a krátkou
halenku, která nedosahuje ani do pasu. Tento typ oděvu je velmi podobný
dávným dvorským indickým kostýmům.
Transovní tance
Přestože islám tanec a hudbu zakazoval, nikdy se mu nepodařilo je
eliminovat ani z vlastní kultury na předním východě. Súfisté, méně
konzervativní skupina, hledali přímý kontakt s bohem a vnímali tanec
tolerantněji. Súfijský teolog a učenec Al-Ghhazali uváděl určité
podmínky, za kterých byla hudba a tanec akceptovatelné: "melodie, které
přinášejí pocit pohody, radosti a příjemné emoce, ať už jsou vyjadřovány
v poesii, zpěvu, v tanci a pohybu, jsou chvályhodné." Vyzvedává, že v
těchto souvislostech člověk musí brát zřetel na čas, místo, sociální
použití a tanečníkovu dovednost. Diskutoval dokonce o stavu mysli
tanečníka během tance a poznamenal, že jen skutečná extáze tanečníkovy
pohyby prosvětlí a zkvalitní.
Súfijské tance jsou naprosto odlišné, co se týče formy. Při súfijských
obřadech jejich účastníci chtějí ztratit svou individualitu a přiblížit
se mystickému sjednocení s dokonalou Jednotou. Během tance všichni
následují vůdce. Když např. začne šejk tancovat a dovolí, aby mu turban
spadl na zem, zbytek dervišů ho musí napodobit.Některé sekty používají
jako hudební doprovod flétny, jiné používají také bubny. V některých
sektách se obřadu mohou účastnit i ženy. Klasický perský tanec nejvíce
naplňuje původní islámský záměr. Dnes už je bohužel téměř naprosto
ztracen, protože v moderním Íránu není povolen. Přežívá jen ve
vzdálených částech Afghánistánu. Pohyby vycházejí především z ramen a
jsou delikátní a oduchovnělé. Více používají prostoru okolo hlavy,
zatímco boky se nehýbou. Odtud pramení styl, kterému se říká "perské
paže" nebo hadí paže, a který je znám v břišním tanci. Při klasickém
perském tanci si tanečnice neuvědomuje své publikum. Předpokládá se, že
vždy je ve stavu transu, ve stavu, kdy komunikuje s bohem. Pohyby paží
se nabízí bohu. Není to oficiální islámský tanec, ale pracuje s obrazy a
záměry perské klasické poesie. Při zvláště živých představeních může
občas tanečnice dát svému publiku jako přídavek příležitostné pohledy
nebo krátký úsměv. Nikdy to ale nemá nic společného s upřímnějšího
sexualitou tradičního břišního tance. Představitelé islámu věří, že
vzrušení škodí duši, zatímco upřímná hudba je může přivést blíže k bohu.
Tanečnice klasického perského tance tak symbolizuje skutečný koncept
krásy a duše, která se pozvedává k bohu. Tento tanec byl právě pro své
mystické kořeny předváděn většinou privátně.
Ve
střední Asii existuje tradice mladých tanečníků (batchas), kteří byli
pro potřeby různých slavností oblékáni jako dívky. Jejich tance prý byly
směsí tance, gymnastiky a zpěvu, rytmu kastanět, to všechno v poněkud
obscénním hávu. Někteří z těchto tanečníků byli bezpochyby ukradeni svým
rodičům násilím a ačkoliv požívali velmi nízký sociální statut, žili
většinou docela přepychově. Byli prý velmi spontánní, s dokonalým
smyslem pro rytmus. Fyzicky byli velmi silní a trénovaní, zároveň ale
neuvěřitelně pružní.
Perští muslimové měli také své kurtizány. Podle některých byly všechny
tanečnice kurtizánami a např. v hlavním městě Isfahanu tančilo až
čtrnáct tisíc registrovaných žen. Tyto krásné a bohaté mladé ženy byly
většinou přepychově oblékány, zdobeny šperky a dokázaly své umění
využívat ke svým vlastním účelům. Používaly svá umělecká jména, která se
většinou odvíjela od výše odměny, kterou vyžadovaly od svých klientů
(deset tomanů nebo osm tomanů – toman = perská zlatá mince). Tyto
kurtizány byly běžnou součástí života tehdejší společnosti až do 18
století, kdy se moci ujal jeden šíita, který tanec zakázal a na
veřejnosti se nesměla objevit žádná žena.
V
moderním Íránu byla hudba a tanec muslimskými fundamentalisty zakázány.
Přesto se mezi lidmi žijícími poblíž zálivu udržuje jeden zvláštní tanec
míchající perské a arabské vlivy. Tanec bandari tančí oddělené řady mužů
a žen. Zahrnuje pohyby rukou nad hlavou, pohyby do kruhu, spojené s
pohyby boků. Je to divoký, oslavný tanec.
Transovní tance se samozřejmě netančí pro pouhou zábavu. Jsou součástí
náboženských rituálů, jejichž účelem je např. léčit nebo vyhnat z
člověka ďábla. Je samozřejmě možné a velmi dramatické tančit např. tanec
zar pro zábavu, ale skutečný zar je náboženskou ceremonií.
Využití tance k dosažení stavu transu se datuje až do dob Dionýsa a
pohanských kultů. To málo, co o těchto kultech známe, se velmi podobá
kultu, který je dodnes praktikován etiopskými křesťany v některých
oblastech Súdánu a na Středním Východě. Tento typ transu je také
spojován s chůzí přes oheň, tak jak je dodnes praktikován v Thrácii.
Také tanec dervišů v Turecku přivádí tanečníky do podobného typu transu.
Kult
zaru zahrnuje i několik skupin, ve kterých se vyžaduje, zvláště od žen,
iniciační proces. Tanečníci v transu zosobňují různé duchy a často do
značných detailů hrají jejich role. Každý takový duch se vyznačuje
charakteristickými pohyby ( gurri), zahrnujícími i sérii rychlých
otáček. Smyslem těchto rituálů není vyhnat ďábla, ale přizpůsobit se mu.
Tyto
společnosti poskytují ženám jak zábavu, tak náboženskou útěchu a jejich
kulty přežívají i přes tradiční islámskou víru. Kulty zar se v Súdánu
vyskytují jak ve městech, tak na venkově, i když městské skupiny bývají
lépe organizovány. V Chartúmu a Omdurmanu existuje větší počet
profesionálních tanečníků, jak mužů, homosexuálů, tak žen, které jsou za
své služby placeni. Ceremonie zar vypadá takto: Když se hudebníci a
účastníci shromáždí, je přiveden pacient. Jsou zapáleny vonné tyčinky a
začne bubnování. Aby se uklidnili duchové, jsou používány speciální
písně a rytmy. Někdy je duchem posedlých více žen a mohou se společně
obřadu účastnit. Když se pacient identifikuje s duchem, který ji posedl,
začne dialog. Používá se také zvířecí oběť, aby ducha usmířila.
Následující ráno se pak všichni odeberou k Nilu (nebo k místní řece či
jakékoli vodě) se zbytky obětních jídel a nástroje a účastníci se ve
vodě očistí.
Berbeři, kteří jsou původní obyvatelé Maroka, se neztotožňují s
marockými muslimy. I oni ale věří v duchy. Zdá se, že cílem většiny
berberských tanců je také dosáhnout stavu transu. Přestože obecně nejsou
jako transovní tance vnímány. Vyznačují se neustálým opakováním a velmi
hlasitou hudbou, která vytváří jak co se týče tanečníků, tak diváků,
hypnotický efekt. Pocit lehkosti a extáze někdy vede až k totálnímu
vyčerpání. Náhlý kolaps tanečnice na konci tance guedra je pro mnohé
starobylé marocké tance charakteristický. Oni věří, že pokud tanec
neskončí absolutním uvolněním, tanečnice se nezbaví nemocí a smůly.
Starobylé umění orientálního tance má dlouhou a pohnutou historii.
Začíná v mnohých kultech plodnosti starého světa a v chrámech starobylé
Indie. Existence nejrůznějších nomádských skupin profesionálních bavičů
a zejména cikánských skupin pak přispěla k vzájemné kulturní výměně a
rozšíření těchto tanců. Přestože existují regionální variace, popularita
toho, co je všeobecně známo jako orientální nebo břišní tanec je i dnes
v moderním světě přední Asie, pokračuje i dnes. Tento tanec se v různých
zemích vyvíjel různě a přesto si zachoval své charakteristické
vlastnosti. Uchoval se i přes nejrůznější kulturní a morální výhrady.
Když
lidé chtějí něco oslavovat, obvykle se dají do tance. Moderní tanečníci
a tanečnice už nepředstavují hlubší vztah k těmto starým kultům, než
když jdou děti na velikonoce si vykoledovat nějaká vajíčka nebo když
věší jmelí o vánocích. Všechno to jsou už jen jakési neurčité pohanské
symboly. Ženy dnes tančí už z mnohem praktičtějších důvodů: protože je
to baví, protože to je výborné cvičení těla, protože je to příležitost
setkávat se. Jinými slovy tančí pro zábavu, dobrou kondici a dobré
vztahy.
Skutečnost, že tento tanec přežil až do současnosti a navíc se nadále
rozvíjí, potvrzuje jeho původní kvalitu. V moderní západní kultuře je
ženství často prezentováno negativně, destruktivně a je často
zneužíváno. Naproti tomu orientální tanec je představuje ve vhodné
atmosféře jako pozitivní výraz krásy, síly a graciéznosti ženskosti. Byl
to tanec vymyšlený ženami a tančený pro ženy. Pro ženy žijící v Orientu
má poněkud odlišný význam, protože je tančen výhradně mezi ženami. Tehdy
posiluje schopnost ženy udržet si svou krásu a tedy i svou moc nad mužem
a přibližuje se tak znovu k pradávným kultům plodnosti. Na středním
Východě je plodnost ženy stále tím nejdůležitějším faktorem, co se týče
jejího ocenění. Novomanželka nemá žádné postavení, dům řídí mužova
matka. Orientální břišní tanec, tak jak se dnes stále častěji tančí v
klubech a na scénách v USA a v Evropě, je většinou sólový. Kostýmy jsou
velmi výrazné a ozdobené. Bohužel tak vzniká dojem, že tančit může jenom
ta žena, která je mladá a krásná a že je určen jen k potěše mužů. Je to
ovšem nedorozumění a nepochopení smyslu tohoto tance.
Břišní tanec nebyl nikdy klasicky školenými západními tanečníky brán
vážně a tak dlouhou dobu nebyl respektován. Západní tanečníci také
nedokázali ocenit, jak jeho tradici, tak svobodu, plynoucí z
improvizace. Vnímali jen jeho erotickou příchuť Některé společnosti,
které se tímto druhem tance začaly profesionálně zabývat, se snaží
zdůrazňovat jeho pozitivní hodnoty. Tanec se stává více improvizovaný,
neformální, často je tančen jen pro přátele. Kostýmy jsou spíše etnické
a nezáleží na kráse či věku tanečnice. Domnívám se ale, že stále více
lidí přichází tomuto starobylému tanci na chuť a že tak i oni pochopí
energii a radost, kterou vyjadřuje.
Karol Henderson Hardingová, z
internetové adresy kharding@lamar.ColoState.EDU přeložil V.M.
|