![]() |
Raks sharqi |
|||
|
Káhira kolébka Raks Sharqi – tance orientuOrientální tanečnice hrály velmi často v těchto filmech hlavní roli. Předcházely mu folklórní tance, které se ale do show a kabaretů nehodily. Tato potřeba dává vzniknout novému stylu břišního tance Raks Sharqi, což v překladu znaméná tanec orientu.
Při tvoření tanečnice a choreografové čerpali především z egyptských folklórních tanců saidi, ghawazy a afrického folklóru. Krom toho se nepopiratelně v tanci zrcadlí evropský a americký vliv. Proto pozorný divák nachází v Raks Sharqi i prvky baletu. Nejvíce moderní orientální tanec patrně ovlivnila herečka Badia Masabi. Byla majitelkou kabaretu Casino Opera v Káhiře, kde jako první začaly tanečnice prezentovat připravené choreografie. Typické pro ně též bylo, že při nástupu na jeviště používaly závoje, zařazovaly vlnivé pohyby rukou a dokázaly využít celý prostor jeviště. Naopak se příliš nepoužívalo shimmy. Celkový trend byl velmi experimentálního rázu, protože vládla tendence se co nejvíce oddálit od starých forem. |
Pod patronací Badii Masabi vyrostly dvě nejuznávanější tanečnice na celém světě a to Samia Gamal a Talia Carioca. Jejich proslulost je vyšvihla až na stříbrné plátno. V té době bezesporu udávaly i směr samotného vývoje orientálních tanců. Další tanečnicí a herečkou zlaté éry byla Naima Sket.
Mezi lety 1960-1980 se objevily nové taneční hvězdy Sohair Zaki, Fifi Abdou, a Nagwa Fouad, které jsou populární i dnes. Díky tomu se Raks Sharqi stal známým a nejrozšířenějším z orientálních tanců.
Zpět na Orientální tance historie. Historie orientálních tanců - obsah:
Africký břišní tanec rodiček
|