Tance a šátky s duší

Egyptský orientální tanec raks sharqi


Šátky s duší
Šátky s duší
Galerie
Výroba
Jak vybrat

Tanec s duší
KurzyNové
SeminářeNové
GalerieNové
Kurzy obecně
     

Kontakt Gendrim
O Gendrim
Fotogalerie

Orientální tance
Historie
Druhy
Rekvizity

Proč tančit
Žena a tanec
V těhotenství
Vystupování
Improvizace?
Mužský tanec
  

Orient oblečení
Na kurzy
Orient šátek
Kostýmy
Kostým popis


Řeč barev
Symbolika
Polarita

Odkazy
 

Deutsch version  

 
 

  

Egyptský raks sharqi

Tanečnice byly z jižní Afriky přivedeny do Egypta jako otrokyně a ten je od té doby považován za kolébku orientálního tance. Pro dávné Egypťany byl tanec základní součástí jejich kultury. Hudbě a tanci se věnovali lidé všech vrstev. Pro hudbu a tanec byly školeny některé ženy z harémů, vznešené ženy na veřejnosti nikdy netancovaly. Podobné to bylo i v ostatních zemích předního východu - čím byla žena vznešenější, čím vyšší postavení zaujímala, tím méně tančila. I dnes je v Egyptě tradicí zvát ke svatebnímu obřadu břišní tanečnici a pořizovat obrázky rukou manžela na jejím břiše.

To, co dnes chápeme pod egyptským tancem, pochází ze 20. let 20. století z Káhiry. Tento dnes nejtančenější styl orientálního břišního tance se nazývá raks sharqi – tanec oreintu, nebo také kabaretní styl

.

V tomto tanečním stylu se tanečnice snaží splynout s hudbou a pohybem i mimikou vyjádřit emoce svoje i hudby. Pohybové variace jsou poměrně jednoduché. Za téměř jedno století se tanec vyvinul do dnešní podoby. Přibyly především baletní figury, které do tance přinesla Mahmoud Reda. Většinou tanečnice vchází na scénu se závojem, který po chvíli odhodí.

Hudbě pro raks sharqi vévodí především bubny, za jejichž zvuku může tančit tanečnice hlavně tzv. drum sólo. Při něm je kladem důraz na akcenty, shimmy a mimiku. Tato část mívá u publika bouřlivý ohlas. Vystoupení raks sharki bývá oproti jiným břišním tancům poměrně dlouhé. Dříve mívaly skladby až 30 minut.

 

 

 

Kdybychom měli průběh vystoupení shrnout, můžeme jej rozdělit do tří částí:

  1. Prví fáze často tančená se závojem je pomalá. Pohyby jsou vláčné emotivní a často jde o různé kruhy a vlny. Jde předevním o propojení s hudbou, kdy tanečnice vyjadřuje svůj vnitřní prožitek.

  2. Střední část je melodická a rytmická. Převldají houpavé pohyby vedené kyčlí. Je to fáze veselá, která také zahrnuje poskoky a točení. Někdy sem může spadat drum sólo.

  3. Poslední úsek je rychlý a dynamický. Nejdůležitějšími pohyby jsou shimmy. Chvění se oddávají boky, ramena i bříško. Celkový dojem ještě dotvářejí korálky a penízky, které se pohybují společně s tanečnicí a napomáhají dojmu rozostřných kontur tanečnice. Závěr tance bývá až extatický.



    Z těchto důvodů je kostým na raks sharqi výrazně barevný a velmi bohatě zdobený. Vršek je tvořen podprsenkou, spodek nejčastěji úzkou sukní s rozparky, nebo dole rozšířenou. Oproti jiným orientálním tancům nosí tanečnice raks sharqi boty na vysokém podpatku, v čemž můžeme spatřit západní vlivy. Tanečnice často používají jako rekvizitu hůlku převzatou ze saidi.

Zpět na Orientální tance a jejich druhy. 

Druhy orientálních tanců - obsah:

Africké kmenové tance

Pouliční tanec rodiček

Řecký orientální tanec

Harémový břišní tanec starého Orientu

Turecký orientální tanec

Perský orientální tanec

Cikánský tanec

Orientální flamenco

Folklórní orientální tance

Saidi

Baladi

Khaleegy

Egyptský raks sharqi

Indický tanec Bollywood

Tribal - kmenový tanec